Tappaako internet kivijalkamyymälät?

Tappaako internet kivijalkamyymälät?

Verkkokauppa tuli internetin mukana aluksi varovaisin askelin 90-luvulla, mutta sen jälkeen alkoi kova rytinä ja kaupankäynti siirtyi pitkälle internetiin. Netissä ostamisen helppous houkutteli asiakkaat selaamaan tuotteita omalta ruudulta sen sijaan, että olisivat lähteneet kauppojen ikkunoita ja hyllyjä selaamaan. Toisaalta viime vuosina on nähty myös toisenlaisia ilmiöitä, kuten asiakkaiden vierailut kivijalkamyymälöissä sen vuoksi, että näkevät ja

Verkkokauppa tuli internetin mukana aluksi varovaisin askelin 90-luvulla, mutta sen jälkeen alkoi kova rytinä ja kaupankäynti siirtyi pitkälle internetiin. Netissä ostamisen helppous houkutteli asiakkaat selaamaan tuotteita omalta ruudulta sen sijaan, että olisivat lähteneet kauppojen ikkunoita ja hyllyjä selaamaan.

Toisaalta viime vuosina on nähty myös toisenlaisia ilmiöitä, kuten asiakkaiden vierailut kivijalkamyymälöissä sen vuoksi, että näkevät ja tuntevat minkälaisia tuotteita voisivat loppupelissä tilata netin kautta. Tämä ei helpota kivijalkamyymälöiden asemaa lainkaan. vaan päinvastoin. Asiakkaat käyttävät kivijalkamyymälää hyväkseen, jotta pystyvät tutustumaan etukäteen tuotteeseen, jonka tilaavat kuitenkin halvemmalla netistä.

Hinta ja helppous

Ei ihme, että myymälöiden omistajilla on hermot kireällä. Kuluttajat pyrkivät tinkaamaan hinnat alas myymälöissäkin sillä verukkeella, että Kiinasta saa tuotteet halvemmalla kotiin tuotuna. Hinta ja helppous lieneekin se ongelma, joka toisaalta on asiakkaan etu. Vielä tänä vuonna EU:n ulkopuolelta tilatuista tavaroista ei tarvitse maksaa arvonlisäveroja, jos hinta ei ylitä 22 euroa. Tulevaisuudessa alle 22 euronkin tilauksista joutuu maksamaan arvonlisäveron, joka on Kaupan liiton mieleinen päätös.

Netin verkkokauppa ja internetin kehitys on iskenyt ikävimmin videovuokraamoihin, sillä fyysiset levyt eivät ole enää massojen tuotteita. Vähemmistö elokuvien katselijoista käy vuokraamassa fyysisen DVD- tai Blu-ray -levyn. Muuttuakin toki voi kehityksen mukana. Yhdysvalloissa kivijalkamyymälänä tunnettu Blockbuster palasi markkinoille uudistuneena suoratoistopalveluna, josta voi vuokrata esimerkiksi Aristokatit-elokuvan.

Musiikkiliikkeiden uhka

Myös soitin- ja instrumenttiliikkeet, niin sanotut musiikkiliikkeet ovat kärsimässä hätää, kun soittimia voi tilata EU-alueelta huomattavasti halvemmin hinnoin, vaikka sitten maksaisi toimituskulut kaupan päälle. Toimituskulut ovat kuitenkin kokonaishinnassa niin mitättömät, ettei se paina ostopäätöksessä.

Kehitys kehittyy, mutta aika näyttää, haluavatko kuluttajat tulevaisuudessa yksilöllistä palvelua oikeilta asiakaspalvelijoilta. Parhaissa kaupankäynneissä suurin osa ajasta menee kauppiaan kanssa juttelemiseen arkipäivän asioista, jolloin itse ostotapahtumakin on sosiaalinen tapahtuma. Netissä tilaamalla ja älypuhelimen sovelluksen nappia klikkaamalla yksilöllisyys on kaukana.

Kehitystä ei voi myöskään pysäyttää vaan sen kanssa pitää oppia elämään. Kivijalkamyymälöiden kannattaa erikoistua näinä aikoina nimenomaan asiakaspalveluun ja yksilölliseen kokemukseen, jota ei saa verkkokaupoista. Tällöin asiakkaat ovat valmiita maksamaan vähän enemmän, sillä ostotapahtumasta jäänyt hyvä mieli voi kuitata muutamat eurot.

Oiva Media
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *